2010. november 9., kedd

Autó

Előző örömhírünket ott fejeztem be, hogy kelleni fog egy autó, ha ott fogok dolgozni. Ami most már elég valószínű, holnap reggel várnak sok szeretettel (gondolom). Azt múltkor elfelejtettem leírni, hogy év végéig amolyan próbaidőn leszek, csak utána véglegesítenek ha nem bénázok. Ez a „kelleni fog” nem olyan „kelleni fog” mint a Borsodinál, ahova azért mehettem volna BKV-val is, hanem ez halál komoly, ide másképp elég necces eljutni, olyan 45 perc buszozás után 1,5km gyaloglás a pusztában van még a lehetőségek között. Nem lenne ezzel semmi gond, mert amúgy is akartunk majd venni egyet, hosszabb távon itt másképp nehezen lehet boldogulni. Csak hát volt rá pár napom, meg egy nem túl vastag pénztárca, mivel nem akartunk semmi extrát, csak valami használtat, ami nem esik szét, viszont igénytelen és megbízhatóan elvisz A-ból B-be.
Neki is láttam, szombaton Max barátommal végigjártuk a kereskedőket a közelben. Nyilván néztem privát autókat is a neten, de ezekből nem volt sok, meg amúgy is macerásabb, úgyhogy ez nem igazán volt lehetőség. Hát így se ment könnyen, 3000 dollár alatt elég szar állapotban lévőket sikerült csak találni, és nem tudom volt-e összesen 10 darab a több száz autó között. Egyébként a használtak abszolút nem drágák, kb. az otthoni árak környékén mozognak, az újak viszont sokkal drágábbak. Bár ez sem biztos, mert itt teljesen más típusok futnak, nehéz lenne összehasonlítani. Az átlag autó itt legalább 2 literes, benzines, sedan, és a közhiedelemmel ellentétben elég nagy része nem automata váltós. A motor azért nagy, mert azon okok közül, amik miatt otthon kicsiket vesznek az emberek, itt egyik sem áll fenn. Pénzük van, a benzin olcsó (230-240Ft), teljesítményadó meg nincs (remélem). A sedanok mellett sok terepjáró, SUV és pickup-féle is van, viszont nagyon ritka a kombi és csapotthátú. Az autók tehát méretben is nagyok, itt nem szórakoznak mindenféle mini Suzukikkal. Ennek speciel örülök, már mióta mondom, hogy nem érdemes matchboxot venni, mindig is úgy gondoltam, hogy aminek nincs legalább 400 literes csomagtere az egy vicc, de legalábbis nem autó. Egyébként a japán vagy koreai kocsikat szeretik leginkább, illetve a Ford-ot meg a Holden-t (leánykori nevén Opel).
Na de ott tartottam, hogy elég gyenge volt a kínálat, de azért csak sikerült találni egyet. Igaz, hogy 3500 lett belőle, de messze ez volt a legkorrektebb autó ebben az árkategóriában. Szóval ő lett az, Hyundai Elantra, 10 éves, 2 literes, 140 lóerős, 139e km, manuális váltó, 3500$ (700e Ft).

Nem állítom, hogy álmaim autója, de olyan normálisnak tűnik, nem látszik, hogy le lenne strapálva, mindene működik, légkondi, rádió, elektromos ablak, új gumik és aksi. A faszi mutogatott valami 900$-os számlát is, hogy miket javíttatott meg, hát mittudomén hogy elhiggyem-e, ilyet én is tudok.
Nézegettük vagy fél órát, majd kipróbáltuk, jónak nézett ki. Nem zajos, a motor teszi a dolgát, viszonylag kényelmes és minden működik. 3900-ért hirdette, megegyeztünk 3500-ban, hagytam foglalót, hogy majd hétfőn elhozom. Tehát sokat nem vacakoltam, persze van kockázat bőven, de jelenleg úgy gondolom, hogy járhattam volna még napokig a kereskedőket, de csak nagy szerencsével találtam volna ennél jobb vételt. Azért gondoljunk bele otthon mit kap az ember 700-ért, ennyi pénzért nem lehetnek túl nagy elvárásaink.
A hátuljáért biztos nem dicsérték meg a tervezőt, de gondolom a többiek betegszabin voltak, úgyhogy maradt ez.
Hétfőn el is hoztam, már csak egy dolog volt hátra, regisztráltatni kellett. Erre ma kerítettem sort, a mutatvány úgy néz ki, hogy bemegy az ember az okmányirodába (eddig ugyanaz), azt 10 perc múlva kijön. A köztes időben az ügyintéző a vételi szerződés alapján felveszi az adatokat, kicsengeted a lóvét és már mehetsz is, van autód. Nem ám eredetvizsga, új forgalmi, törzskönyv, itt a sárga csekk fizesd be a postán aztán gyere vissza. Semmi ilyesmi, 1 nap alatt meg lehet venni egy autót, anno a Toyotával otthon két hétig futkostam, bár azt mondjuk magánszemélytől vettem, meg most nem kellett hitel sem, de ez akkor is tök jó. Az ára már nem annyira, bár a tényleges regisztrációs díj csak 111$ volt (csak a vételártól függ, annak bizonyos százaléka, teljesítmény nem számít), viszont a kötelező biztosítás az nem két fillér. 236$ fél évre, tehát olyan 90e Ft egy évre, és ez csak a más embereknek okozott sérüléseket fedezi, az anyagi károkat nem, ezekre lehet és ajánlott külön biztosítást kötni. Ez valahol érthető, mert itt nem ingyenes az egészségügy (igen, tudom, hogy otthon sem), valakinek állnia kell a számlát.
Ennyi lett volna, lényeg hogy ez is megvan, ma kicsit megtornáztattam, holnap meg megyünk dolgozni (két nap múlva meg halálba kívánom majd az egészet, de gondolom ez az élet rendje).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...